Konsorcjum banków z BNP Paribas jako liderem zapewni środki na realizację wieloletniego planu inwestycyjnego PKP Energetyka wartego 1,2 mld złotych. Łącznie z refinansowaniem dotychczasowych kredytów, spółka otrzyma ponad 3 mld złotych.
– Celem udzielonego kredytu jest finansowanie projektu inwestycyjnego MUZ-a na najbliższe lata oraz refinansowanie dotychczasowych kredytów spółki, które były blisko terminu spłaty – informuje "Rynek Kolejowy" Krzysztof Kiełmiński, dyrektor biura komunikacji PKP Energetyki. Więcej na temat planowanych inwestycji spółki można przeczytać w
naszej rozmowie z prezesem Wojciechem Orzechem.
Podpisana umowa zapewnia grupie kapitałowej PKP Energetyki limit na realizację inwestycji w kwocie 1,2 mld złotych oraz odnawialny limit kredytowy w kwocie 400 mln złotych. Przyznane przez konsorcjum banków środki umożliwią również refinansowanie obecnego zadłużenia oraz finansowanie kapitału obrotowego firmy, co daje łącznie ogromną kwotę na poziomie 3,1 mld złotych.
– To kolejne ważne finansowanie konsorcjalne, w którym pełnimy rolę głównego organizatora. Inwestycje PKP Energetyka mają kluczowe znaczenie dla rozwoju i jakości infrastruktury kolejowej oraz transportu kolejowego w Polsce. To gałąź gospodarki istotna nie tylko z punktu widzenia rozwoju kraju, ale także ochrony środowiska – transport kolejowy jest pięciokrotnie bardziej efektywny energetycznie od transportu drogowego – mówi André Boulanger, wiceprezes banku BNP Paribas odpowiedzialny za nadzór obszaru bankowości CIB cytowany w komunikacie.
– Cieszymy się, że BNP Paribas kontynuuje wspieranie wieloletniego programu inwestycyjnego PKP Energetyka, realizowanego pod nadzorem CVC – dodaje Krzysztof Krawczyk, partner w CVC Capital Partners, jednym z największych funduszy inwestycyjnych na świecie będącym właścicielem PKP Energetyka.
Jak czytamy w komunikacie banku BNP Paribas, jest on tzw. Bookrunnerem i głównym organizatorem finansowania w ramach konsorcjum banków. Bank podkreśla, że przyznane finansowanie pozwoli PKP Energetyka na realizację projektów "zgodnych z zieloną agendą UE, która wspiera inwestycje w modernizację i ekspansję transportu kolejowego po 2021 roku", wpisujących się jednocześnie w Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku oraz nową perspektywę inwestycyjną dla kolei po 2023 roku. Bank podkreśla, że inwestycje spółki pozwolą na "zwiększenie udziału szybkiej kolei w połączeniach pomiędzy miastami w Polsce" oraz ma nadzieję, że "przyczynią się także do wzrostu udziału rynkowego transportu kolejowego z 12% w Polsce (18% w UE), przybliżając nas do wyznaczonego dla UE celu 30% w 2030 roku".